#Chronisch ziek zijn/B's#Living#Live#withFibro/Nieuwe Topics

B’s#life#with#fibro: Ruimte en Steun

wherever-you-go-whatever-you-do-ill-always-be-there-supporting-you-quote-1.jpg

 

“Ruimte en Steun

 is 

ZEER Belangrijk!”

 

 

Je weet nu dat je fibromyalgie hebt en moet zelf je weg zien te vinden met om met deze ziekte om te gaan.

Op jou eigen manier en op jou tempo.

Zoals ik al zei: Je bent de ‘sleutel’ in dit proces

Steun°

Je hebt steun nodig vaak krijg je dit dan ook vooral in het begin.
Maar naarmate ‘het oud nieuws’ wordt merk je ook dat de steun af neemt.

Dit merk je name van mensen die iets verder weg van je staan.
Van mensen die met je in huis wonen valt deze steun niet weg.
(Als je geluk hebt als ik).
Al komt het helaas vaak genoeg voor dat ook deze steun weg valt met alle gevolgen van dien.

(Ook hierop kom ik in een andere post op terug.)

Maar ook degenen die het dichtst bij je staan moeten dit ook gaan verwerken. Vaak wordt dat onderschat of zelfs vergeten.
( ik zal er later erop terugkomen)

Een voorbeeld:

Bij het verwerken van het verlies van een dierbare ( ik hoop dat je dat nog niet hebt moeten meemaken) maar indien je dat helaas wel hebt moeten meemaken,
dan begrijp je me al helemaal. Want in het begin begrijpt iedereen je verdriet totdat we het hebben over een paar jaar later (soms al eerder) krijg je te horen rouw je nou nog steeds? Het leven gaat door.

Met andere woorden get over it.

Maar niemand begrijpt dat er verschillende fases zijn en dat je ermee leert leven maar dat het gemis en de pijn nooit overgaat.
Van tijd tot tijd komen die gevoelens weer naar boven .
Raar?? Natuurlijk niet!!!
En schaam je er niet voor al is het 40 of 50 jaar geleden het is en zal een feit blijven dat je een dierbare hebt verloren.
Ik zie het als onwetendheid want pas als je het meemaakt dan kunnen we praten.

Wat is mijn punt?

Maar goed mijn punt is dat nadat je weet dat je Fibromyalgie hebt er een hoop voor jou veranderd of dat het nou 1, 3, 5 of 10 jaar geleden is dat je deze diagnose hebt gekregen (of dat er een vermoeden is dat je fibromyalgie hebt).

Jij bent degene die het meemaakt en dus ook degene bent die het ook moet verwerken en zoals ik het noem de acceptatieproces door moet.

Yessss.. Op jou tempo het neemt eenmaal tijd en het zal altijd moeilijk blijven.

Men vergeet immers dat je voorheen ook gezond was! En natuurlijk vaak terug denkt aan hoe je was.

En daardoor dus veel moet verwerken.

Die steun van mensen die iets verder weg van je staan kan in de loop van tijd afnemen denk aan:
collega’s, je werkgever, vrienden,klasgenoten, kennissen en soms familie.
Zij begrijpen de impact niet dat fibromyalgie op je leven heeft.
Kun je ze kwalijk nemen? Niet helemaal.. (Later kom ik daarop terug)

Je kunt dus daardoor al heel snel het gevoel gaan krijgen dat je snel door je gevoelens heen moet gaan racen.
Snel moet begrijpenverwerken en moet accepteren dat je ziek bent.
Maar dat hoort totaal niet zo!

En daarom is ruimte heel essentieel je hebt die ruimte gewoon nodig. Je hebt er gewoon recht op, Punt!

Maar waarvoor heb je precies ruimte nodig?

Je hebt ruimte nodig om jezelf te begrijpen,je leven op te bouwen op een manier waarop Fibromyalgie erbij kan horen.

Je moet emotioneel veel verwerken en los laten.
Wat je moet los laten ? Je oude ik.

Je moet de ruimte krijgen om afscheid te nemen van je  ‘oude’ ik.(rouwen.)

Heb jij dat kunnen doen of had je toch het gevoel dat je door alles heen moest racen?

In mijn andere post zal ik vertellen hoe ik dat heb aangepakt.

PicsArt_03-03-05.57.37

Geef een reactie

