#Chronisch ziek zijn/B's#Living#Live#withFibro/Fibromyalgie

B’s#life#with#fibro:Acceptatie(Chronisch ziekte)

 

PicsArt_03-03-05.44.17

Het Acceptatie proces (zoals ik het noem) duurde me 2 jaar.

Het was emotioneel heel uitputtend!
Je moet voorstellen dat je ineens ” anders” bent.
Aan de buitenkant is er niets veranderd maar aan de binnenkant is er veel veranderd HEEL VEEL!!!!!

Je weet het vast wel uit eigen ervaring..
Nu ben je als het ware een onbekende in je eigen lichaam je moet alles opnieuw uitzoeken je grenzen, wie je bent, je kijk naar het leven, je moet gaan leren om met je ‘ nieuwe ik’ te leveBp.

Maar hoe?
Dat is the point desondanks er sites zijn die je het een en ander uitleggen moet je het uiteindelijk zelf doen. Ja, je zou toch zelf je nieuwe ‘ik’ moeten onderzoeken.

We weten allemaal dat in theorie alles heel anders verloopt dan in praktijk.

– Je moet uitzoeken wat voor impact het werkelijk op je heeft.
– Wat precies je beperkingen zijn geworden.
– Waar je grenzen liggen.
– Wat je niet meer kan maar wat je vooral dan wel kan.
– Je uithoudingsvermogen ontdekken.
( Niet alleen fysiek maar ook emotioneel/ geestelijk)
– En het allerbelangrijkste het accepteren van je nieuwe ik.

Bij mij ging het met vallen en opstaan ik ‘ dacht’ vaak het te hebben geaccepteerd en kwam er daarna achter toch niet zover te zijn.

Het was ook zwaar niet alleen voor mij maar ook mijn omgeving beter gezegd ook voor mijn man ( mijn aller allerbeste vriend).
Ik ben nog superjong en wil nog doen dus dat maakt het dus zeker niet gemakkelijker.

Maar goed ik heb er in totaal zo’n twee jaar over gedaan maar wat heb ik dan precies geaccepteerd? Nou, mijn nieuwe ik.
Ik had geen keus ik moest wel na veel tegenstribbelen.
Ik weet wat ik kan en niet kan maar wat ik niet kan dat voel ik per dag.
( ik vertel je later wel hoe ik dat doe)

Voor iedereen die zich in deze situatie bevindt is ongelofelijk moeilijk vooral als je iemand bent die extra veel deed en ineens daarin beperkt wordt.
Of van karakter een duizend poot bent is het heel hard om daarmee om te gaan want je zit in je lichaam  opgesloten. ( letterlijk)(Ook daarover zal ik in mijn volgende post dieper erop ingaan.)

 

PicsArt_03-03-05.27.43.jpg

Het accepteren van je nieuwe ik is dus  de eerste stap en iedereen moet er op zijn of haar eigen manier erdoorheen.

 suffering-is-basically-the-minds-refusal-to-accept-reality-as-it-is-quote-1

 

Mijn tip voor jou:

Geef jezelf de ruimte, rush het niet want het is iets dat heel geleidelijk gaat (een proces) en soms denk je het te hebben geaccepteerd en dan betrap jezelf erop dat het nog niet helemaal het geval is.
Iedereen is anders maybe heb je het sneller onder de knie dan ik
of duur je er juist langer erover geen zorgen neem de tijd iedereen is immers anders.
Moet je of zit je nu nog in deze proces om je nieuwe ik te accepteren?
Je kan het! You can do this! Echt waar, i promise!

Maar je moet wel weten dat je de enige bent die dit zal moeten doen.
Je zult er snel achterkomen dat niemand dit voor je kan doen alleen jij kunt jezelf er doorheen slepen.
En als je het al hebt meegemaakt dan weet je waar ik het erover heb.
Ik hoop dat je een omgeving hebt met mensen die je daarin steunen
en je de ruimte ervoor geeft. ( Gelukkig heb ik dat wel mijn lieve hubbie)
Vooral de steun en ruimte heb je hard nodig!
( over steun en ruimte zal ik in de andere post dieper erop in gaan.)

Jij bent de ‘ sleutel’ in dit proces.

Hoe ging het bij jou?

PicsArt_03-03-05.57.37

Geef een reactie

