#Chronisch ziek zijn/#Fibromyalgie°/#Onbegrip/Fibromyalgie/Nieuwe Topics

#Chronisch ziek & Onbegrip

2016-04-17-15-12-51

PicsArt_04-17-03.52.17 Chronisch ziek #Onbegrip°

 Jammer genoeg krijg je met fibromyalgie of welke andere chronische ziekte dan ook maar al te vaak te maken met onbegrip.

Ik voel..Ik voel..

Wat jij niet voelt°

Als mens moet je iets kunnen waarnemen om te geloven, right? Ergens is dat te begrijpen dat is een manier om vast te kunnen stellen dat iets werkelijk zo is.

En pas als ze enig bewijs hebben dan pas kun je enig begrip verwachten.

Maar kun je ze kwalijk nemen? Ja en nee..

Mensen hebben eenmaal bewijzen nodig het is gewoon zo. 

Maar niet alles kun je waarnemen fibromyalgie bijvoorbeeld kun je niet zien. Als je naar mij kijkt zou het je in de eerste instantie never nooit opvallen dat ik chronische ziek ben. Je zult misschien zelfs denken dat ik je in de maling neem. Dat kan, dat mag je denken maar als je dagelijks in mijn leven aanwezig zal zijn dan zul je merken dat ik fysiek qua energie best beperkt ben. En zo is het niet alleen met mij maar met duizenden chronische zieken jongeren net als ik en vrouwen, mannen en zelfs kinderen rond de hele wereld die te kampen heeft met een chronisch ziekte.

En dat maakt het dan juist zo verwarrend want aan de buitenkant is er niets te merken sterker nog vaak zien wij er beter uit dan de mensen die geen fibromyalgie hebben.

Aan de ene kant is het fijn want tenminste dat kan fibromyalgie niet van ons afnemen! Maar aan de andere kant zou het zo gemakkelijker zijn geweest.

Maar wanneer precies krijg je te maken met onbegrip?

Je krijgt met onbegrip te maken op het moment dat je ziek bent maar het haast niet aan je is te zien. 

In hun ogen zie je er fit en normaal uit ze kunnen het zich dan heel moeilijk voorstellen dat je echt zolang ziek bent geweest.

Ze hebben totaal geen idee

 wat

jij voor zware fysieke dagen/weken

 of zelfs maanden je achter de rug hebt.

Maar mensen kunnen het ook niet begrijpen dat je door fibromyalgie zolang kunt uitvallen tenzij ze het met eigen ogen hebben gezien hoe het werkelijk eraan toe gaat dan pas krijg je bakken met begrip.

En dat laatste stukje gaat mij te ver want waarom moet ik iets bewijzen? Als je me werkelijk kent als dan weet je gewoon. (Ik kom daar later op terug).

Maar wat doet onbegrip met ons?°

Het breekt ons hart in 1000 stukken!

En dan is dat nog heel zacht uitgedrukt. (Superzacht)
Eindelijk voel je je wat beter en ben je blij dat je je normale routine weer  kunt gaan oppakken .
En dan wordt je als het ware de grond  in gestamd met afkeurende blikken, rare opmerkingen of afstandelijkheid.
En soms krijg je ook met sarcastische opmerkingen te maken of wordt je genegeerd. (That happend to me)
Alsof je voor de lol besluit om dagen of zelfs weken om thuis te blijven of om niet onder mensen te gaan.
Je wordt als het ware dubbel gestrafd omdat je ziek bent.

 

Kun je winnen van onbegrip? Kun je daar iets aan doen? Ja en nee.°

Nee, want je kunt geen controle hebben over wat mensen denken.
En ja, omdat je voor jezelf een besluit kan nemen om jezelf er niets van aantrekken. Maar moet je eigenlijk er wat van aantrekken? En is het eigenlijk wel je energie waard?

In mijn volgende post zal ik er dieper op in gaan.

Ken jij iemand die chronisch ziek is? En hoe denk jij erover?

PicsArt_04-17-04.28.11

Geef een reactie

