Nieuwe Topics

My#life#with#fibro: Wat je niet moet zeggen tegen iemand die chronisch ziek is.

 

 

Hi beste Bloglezers,

Ik hoop dat je vandaag een beetje meer kracht hebt om deze dag tegemoet te gaan.

Vandaag wil ik het hebben over een videoblog die ik gisteren op YouTube heb gezien over wat je niet moet zeggen tegen iemand die chronisch ziek is.Het was fijn om te zien dat ik niet de enige ben die dit soort dingen ervaart als chronisch ziek zijnde.

Ik herkende veel van wat mensen ook tegen mij zeggen.

Het is kwetsend … super kwetsend.

Mensen om je heen hebben een bepaalde beeld van ziek zijn. Voor hun is  ‘geldig’ ziek zijn alles wat op hun lijstje voorkomt en dan pas krijg je de erkenning of begrip.
Het is alsof je jezelf daar bovenop ook nog eens moet verantwoorden en hun goedkeuring moet hebben om ziek te zijn.

Ten eerste  : Het moet een bekend ziekte zijn.
Ten tweede: Het moet waarneembaar zijn.
( Men moet het aan je kunnen zien.)
Ten derde :  Het moet passen in hun ‘term’ of beeld van ziek zijn.

“Als het afwijkt van de beeld die men heeft van wat in hun ogen echt ziek zijn is dan wordt er vraagtekens achtergezet.”

Je moet als chronisch zieke doormaken dat men je ziekte bagatelliseert of in vergelijking brengt met andere ziektes. Of dat zij oplossingen voor je bedenken en vertellen hoe zij vinden dat je daarmee om moet gaan in hun ogen.

Het is gewoon 100% zeker dat elk van ons dit weleens heeft meegemaakt.
Maar in hoeverre moeten wij dit dan accepteren?

Moet je jezelf  constant verantwoorden aan anderen over je ziekte omdat het voor hun niet duidelijk is. Really ?! Wie denken zij dan dat ze zijn? En dat zij er recht op hebben?

Het is super normaal dat je je ziekte wilt uitleggen. Je wilt eenmaal dat men je begrijpt nietwaar? 

Logisch, maar waar ligt de grens?
De grens ligt bij mensen die met je wonen en het grappige is dat je in de meeste gevallen niets uit hoeft te leggen want ze zien het. Zij zien je fysieke veranderingen zij zien je wanhoop, je up and downs, the struggle.
En natuurlijk kan je het ook aan je echte vrienden  uitleggen.

Als iemand toch zijn of haar beeld/oordeel heeft over het chronisch ziek zijn heeft het dan nut om het tegendeel te bewijzen ?
En waarom moet je jezelf uberhaupt bewijzen?
Of je gelooft het of niet.

Het is belangrijk dat wij onszelf het volgende afvragen:

In hoeverre is het voor mij belangrijk wat mensen om mij heen van me vinden?

Is het waard om daar je energie in te steken?

Wie is hier nou degene die ziek is?

Moet het eigenlijk niet voldoende voor ons zijn dat de mensen die met je in huis wonen je begrijpen?

Het is een feit dat iedereen die niet in je schoenen staat van alles kunnen zeggen. Doe dit of doe dat.
Iemand die aan de zijlijn staat of een toeschouwer is kan vertellen hoe hij of zij vindt dat jij de race had moeten lopen.
Maar laat ze de race zelf eens lopen die jij moest lopen,
en je zult zien dat hij of zij heel anders zult piepen. Dan pas zullen ze inzien dat het toch niet zo makkelijk is dan ze dachten.

Maar waarom moet het eerst zo ver komen zodat je me dan gelooft ? Sorry hoor, maar dan hoeft het voor mij niet meer.

Het feit is dat ze ons alleen kunnen begrijpen als zij zelf ook chronisch ziek zijn. En het is feit dat we ze dat niet kunnen laten begrijpen het enige wat wij kunnen doen is het proberen uit te leggen.
Mensen die je echt kennen zullen zien wat de impact is op je is
dat het veel met je doet.   

Natuurlijk doet het ons pijn als we dit moeten meemaken.

Denkt men dan dat dit een spelletje is?

Wat is er dan zo leuk aan aan chronisch ziek zijn?

Ik heb mijn vaste baan die ik na mijn opleiding heb gekregen hierdoor verloren en voor mij vele anderen en maybe jij ook.
Ik kan niet sporten omdat het fysiek gewoon niet gaat en kan geen over volle planning maken, sterker nog ik kan helemaal geen planning maken. Alleen standy afspraken.
Anderen heeft het zelfs hun huwelijk gekost. (Niet iedereen heeft de geluk om net als jij en ik een super begripvolle maatje aan hun zijde te hebben die met ze meehuilt en meeleeft.)

Denken ze serieus dat je dit voor de lol allemaal wilt doormaken of allemaal kwijt wilt raken ?
Na alles wat je hebt opgebouwd?

Tijdens dit filmpje herinnerde ik elke comment die ik weleens van mensen om me heen heb gehoord. Elke twijfelende blik die je opvangt, mensen die je met doorzoekende ogen  naar je kijken alsof je ‘gescand’ wordt.

Ze vragen hoe gaat het? Maar peilen in werkelijkheid eigenlijk hoe het nou zit. En die vragende blikken…pfff ook weer zoiets. Rare en vage opmerkingen tijdens een gesprek dingen die mensen tegen je zeggen en zo op een heel subtiele manier hun punt willen maken.

(Denken ze dan echt dat wij ze niet door hebben, Seriously?)

Het is triest dat je door alles wat het chronisch ziek zijn met zich meebrengt ook nog eens met dit soort opmerkingen te maken moet krijgen.

Maar is het werkelijk waard om je hierover zorgen te blijven maken ?

Nee totaal niet, ik zeg je uit ervaring die ik bay the way pas  recent hebt opgedaan. Er komt een moment dat je voor jezelf moet besluiten hoelang je dit nog moet blijven accepteren en hier nog enige aandacht aan moet besteden. En op dat punt ben ik nu gekomen.

Want het blijft constant voorkomen. It really does…

En natuurlijk het is vreselijk als mensen andere dingen gaan denken dat absoluut niet waar is!

Maar weet je? Uiteindelijk beleven wij de pijn dag in dag uit elke seconde.  En beleven WIJ de tegenslagen die het chronisch ziek zijn met zich meebrengt. Niet zij.

Jij en ik, en duizenden anderen voelen het ! En niemand anders.

Geloven ze ons niet? ..So be it!

Mensen plakken toch eenmaal labels op alles wat buiten hun verwachting valt. En denken wat ze wilen denken.

Het is onbegonnen werk wij kunnen niet controleren wat men van ons vinden. Het is eenmaal zo dat mensen in het algemeen beperkt zijn. En bewijs nodig hebben. Maar soms is het ook een kwestie van geloven. 

Het chronisch ziek zijn is te ingewikkeld voor ze om te begrijpen.

Terugkomend op wat mensen niet tegen chronisch zieken moet zeggen zeg ik:

Als je niets opbouwends kunt zeggen, zeg dan gewoon niets. PLEASE!

Simpel!

Wil jij weten over welke filmpje ik het eigenlijk heb?
Check dan: https://youtu.be/xcFzdy1MNVc

Een ding is zeker this struggle is Real…it’s up to you to believe it or not.

B.

image

2 thoughts on “My#life#with#fibro: Wat je niet moet zeggen tegen iemand die chronisch ziek is.

  1. Hey Bellamy, fijn artikel echt goed geschreven. Is het juist dat ik denk te lezen dat jij behoorlijk weet op te komen voor jezelf? Dat is knap, zeker met je eigen ervaringen te schrijven kunnen anderen van je leren;
    Liefs Linda

    Like

Geef een reactie

