#Let'sTalk/Nieuwe Topics

#Choices..

fc0a9711d26e9dbf8208f60a2cb06bdf6708

Its All about Choices

In het leven hebben wij allemaal te maken met keuzes on A Daily Base.

Little & Big ones….

Keuzes die iets moois aan je leven toevoegen en die minder leuk zijn en off course de keuzes die je leven helaas drastisch kunnen veranderen.

 

The Little Choices

Het maken van Little Choices begint vanaf het moment dat we wakker worden met keuzes zoals: Wat zal ik aandoen? Wat zal ik op mijn brood smeren? Wordt het koffie of toch thee? Hoe plan ik  mijn dag in?

Wordt het koken of toch uiteten? Een boek lezen of een programma kijken? Een filmpje kijken op de bank of een spelletje spelen? Vroeg of gewoon laat naar bed?

De hele dag door maken wij van die kleine keuzes elke dag opnieuw. Kleine keuzes lijken vergeleken met the Big Choices  niet zo belangrijk.

Maar dat zijn ze toch wel.

The Big Choices

We krijgen allemaal op een gegeven moment te maken met The Big Choices.

Welke studie zal ik gaan volgen? Wil ik in het buitenland studeren? Is het tijd om het gezin uit te breiden? Zullen we een huis kopen? Zal ik een hond aanschaffen maar kan ik die verantwoordelijkheid wel aan?  Emigreren of niet?  Zal ik met een eigen zaak beginnen?  Ga ik voor het huisje boompje beestje of wil ik de wereld rondreizen?

Wie kies ik als vrienden en welke vrienden mogen deel uit maken van mijn leven? Zal ik ja zeggen op dit aanbod?

Het maakt niet uit op welk gebied. Allemaal moesten of moeten we en zullen we eens zo’n Big Choice moeten maken.

 

The-Choice-Thats  AffectsEverybody 

Maar al te vaak nemen mensen the Choice thats affects everbody.

 Het maken van een keuze heeft altijd gevolgen. De keuzes die je maakt heeft goede of  slechte gevolgen. 

Vaak denken we: 

Ik ben volwassen genoeg om mijn eigen keuzes te maken en that’s Right! We are a Big Girl or a Big Boy! 

 

Maar keuzes nemen lopen nou eenmaal nauw samen met gevolgen en gevolgen op zijn beurt heeft weer zijn effect op iedereen om je heen. 

Kunnen we altijd alleen goede keuze maken? 

Ja en nee, want soms pakken dingen uiteindelijk anders uit. Hoe goed je er ook over heb nagedacht. Soms weet je pas achteraf of het a Good Choice was or not. In ieder geval je hebt ervan geleerd voor the next time.

Als je een zoon of dochter hebt die een goede keuze(s) maakt heeft het een positieve effect op jou als ouder.(Logisch.) Je voelt je blij en je bent trots!

Maar stel dat je kind een slechte keuze heeft gemaakt? Dan heeft het ook invloed op je maar op een minder leuk manier. Je vindt het naar  voor je kind en het maakt je ook verdrietig en  bezorgd. Maar het hoort erbij en ook daarvan valt er altijd wat te leren.

Het is duidelijk dat zijn of haar keus effect op je heeft of het nou goed of slecht is.

Een dochter die vroegtijdig zwanger raakt? Heeft ook impact op haar omgeving. 

Ouders (meestal vaders) die geen idee hebben wat voor impact hun keuze op hun kind heeft gehad en voor altijd zal hebben omdat ze niet in hun zoon of dochters leven aanwezig waren om welke reden dan ook. Hun keuze heeft hun zoon of dochter voor altijd gemarkeerd ook zou er sprake zijn van een nieuwe kans. 

Niet voor alle keuzes die je maakt krijg je de kans op een second change.

Als een tiener, jongere of volwassen een bepaalde keuze maakt of voor een levenstijl kiest dat gegarandeerd vroeg of laat ernstige gevolgen met zich  zal meebrengen? En die het leven van iedereen voor altijd drastisch zal veranderen? Bijvoorbeeld:

Een tiener of jongere die een onverstandige keuze maakt door aangeschoten of dronken achter het stuur te kruipen ? Of toch er voor kiest even om even snel te appen achter het stuur met alle gevolgen van dien? Met uiteindelijk een zeer ernstig ongeluk als gevolg? 

Stel dat hij of zij zwaar invalide raakt? Op wie valt al de zorg? En het verdriet? Of als het uiteindelijk zijn of haar leven heeft gekost?

De pijn..wie moet het dragen? En het verlies..wie moet ermee leren leven? That’s Right! De ouders en familie moeten dat  allemaal dragen.

Voor altijd..zullen zij blijven treuren om het keuze van hun kind..broer of zus, kleinzoon of kleindochter.

Vele staan er soms niet bij stil. 

Het gebeurt helaas het maar al te vaak dat er dingen gebeuren die het leven van elk dierbare tekent puur omdat ze niet even de tijd hadden genomen om erbij stil te staan wat zijn of haar keuze voor impact zal hebben op hun dierbaren.

En dat is heel jammer en oneerlijk.

Gelijk heb je niet alles kan je verkomen.

Maar er is een verschil tussen een ongeluk en bewust een keuze nemen om iets doen waarvan je weet dat er een risico aan vast zit!

 Wat dacht je van die ouders die duizenden keren hun kind hadden gewaarschuwd voor hun omgang met slechte vrienden? En die desondanks alle waarschuwingen toch ermee doorgingen en nu jarenlang achter de tralies zitten? De ouders worden ook meegesleept in alles of ze nou willen of niet.

Ze kunnen moeilijk de rug toekeren en zich er niets van aantrekken, Right?

Keuzes hebben defenitly invloed op dierbaren. Het is daarom heel wijs en verstandig om jezelf de volgende vragen te stellen:

Wat voor gevolgen zal mijn keuze die ik op het punt sta om te nemen met zich meebrengen? En wat zal de impact van mijn keuze hebben op mijn naasten desondanks ik volwassen genoeg ben om een keuze te nemen?  Is het eerlijk naar mijn dierbaren toe ?

The  How-I-wanna-Stand-in-life Choices

The Choices die je maakt die bepalend zijn voor hoe je in het leven staat.

Your’e mindsett of instelling.Je waarden en normen. Je prioriteiten. Bijvoorbeeld: Positief ondanks tegenslagen. Of kiezen om postief te blijven desondanks een ziekte die je leven controleert .

The “You-Have-no Choice”  oftewel je-kunt- er- niet- omheen-keus

Ohw Yesssss!

Die zijn er ook de ongevraagde keuzes! 

Ongevraagde keuzes die je op je pad als het ware toegeworpen krijgt en je dwingt om er iets mee te doen. (*Ugh* Tell me about it.)

Bijvoorbeeld:

Dat je misschien moet leven met een traumatisch gebeurtenis door toe doen van een ander? Of dat je misschien nooit in staat bent om kinderen te krijgen omdat je problemen hebt met het zwanger  raken?

Dat je misschien door ziekte noodgedwongen je baan op moest zeggen omdat je geen ander keus had?

Of mischien moet je heel voorzichtig beginnen te denken aan een scootmobiel of elektrische fiets omdat je lichaam je geen keus laat ?

Of maybe een keus van één iemand die denkt het recht te hebben om te beslissen op het leven van alle omringende mensen ?

 

The Never-Stop-Follow-You-Choices.

Er zijn keuzes waarvan je blij en heel dankbaar bent dat je ze hebt gemaakt. En keuzes waarvan je liever zou willen dat je ze never nooit zou hebben gemaakt! Aha..Keuzes die je voor altijd zullen blijven achtervolgen. (Gelukkig ken ik deze variant niet.) 

Maar er zijn helaas genoeg mensen die deze wel kennen. Je hebt keuzes die voor altijd geregistreerd zullen blijven. Je kunt ze niet ongedaan maken.  

Die verkeerde keuzes van het verleden die je mischien heb gemaakt toen in je tienerjaren was.

En je today nog steeds achtervolgen bijv. tijdens een sollicitatiegesprek of na het aanvragen van een VOG naar voren komen. 

Het is dan ook the kind off Choice die je steeds terug naar het verleden terug dwingt.

Want ook al verander je als persoon en vergeet het je zelfs. Zal het je altijd blijven achtervolgen en dat is heel vervelend.

Maar hey, iedereen verdient een kans! Dus jij ook!

 

Kortom our lives draait om, that’s Right: Choices!!

Big ones & Little Ones…

Die ons leven zal beïnvloeden for beter or for worse. 

Sommige Choices  kunnen ons voor het leven tekenen en het ergste is onze dierbaren lijden dan mee!

Onderschat het nemen van keuzes niet !!!

B.

 

blog2

 

 

 

2 thoughts on “#Choices..

  1. Ik denk dat bijna geen enkele beslissing echt goed of fout is. Het is gewoon een andere weg die je inslaat.. Daarnaast denk ik dat we beslissingen maken die wij denken dat goed zijn en we aankunnen. Stom voorbeeld maar een jaar geleden had ik er ook al voor kunnen kiezen gezond te gaan leven, maar dat deed ik niet. Ik kan spijt hebben dat ik niet eerder iets heb gedaan of accepteren dat ik er toen nog niet klaar voor was. 🙂 Gelukkig hebben we iedere dag weer opnieuw de kans op nieuwe beslissingen te maken en zo nodig het roer om te gooien. 🙂 Ik denk ook dat we er niet te veel over na moeten denken.. Doe gewoon wat goed voelt.. 🙂

    Like

Geef een reactie

