#Chronisch ziek zijn/#Onbegrip/B's#Living#Live#withFibro/Fibromyalgie

#Chronisch ziek zijn& Onbegrip

26f712370d337151d427a01bce21cd34 

#Chronisch ziek zijn & Onbegrip°

Jammer genoeg krijg je als chronische zieke  maar al te vaak te maken met onbegrip.

Ik voel..Ik voel..Wat jij niet voelt°

Als mens moet je iets kunnen waarnemen om te geloven, right?

Ergens is dat te begrijpen dat is een manier om te kunnen signaleren hoe iemand zich voelt  of dat iets werkelijk zo is ja of nee het is een way om een conclusie over iets te trekken. ( Als je begrijp wat ik bedoel)

En pas als ze enig bewijs hebben dan pas kun je enig begrip verwachten.

Maar kun je ze kwalijk nemen? Ja en nee..

Mensen hebben eenmaal bewijzen nodig het is gewoon zo. 

Maar niet alles kun je waarnemen fibromyalgie bijvoorbeeld kun je niet zien maar toch is fibromyalgie wel degelijk aanwezig. 

Let’s See…

Als je naar mij kijkt zou het je in de eerste instantie never nooit in je opkomen of opvallen dat ik chronisch ziek ben. 

Je zult misschien zelfs denken dat ik je in de maling neem. 

Dat kan, dat mag je denken maar als je dagelijks in mijn leven aanwezig zou zijn dan zul je merken dat ik  qua energie best beperkt ben. 

En zo is het niet alleen met mij het geval maar met duizenden andere chronisch zieken jongeren (net als ik), vrouwen, mannen en zelfs kinderen rond de hele wereld die te kampen hebben met een chronisch ziekte.

En dat maakt het dan juist zo verwarrend want aan de buitenkant is er niets te merken sterker nog, vaak zien wij er beter uit dan de mensen die geen fibromyalgie hebben. 

Aan de ene kant is het fijn want tenminste dat kan fibromyalgie niet van ons afnemen!

Maar aan de andere kant zou het zo gemakkelijker zijn geweest als je het aan ons kon zien.

Maar wanneer precies krijg je te maken met onbegrip?

Je krijgt met onbegrip te maken op het moment dat je ziek bent maar het totaal niet aan je te zien is. 

In hun ogen zie je er fit en normaal uit ze kunnen zich dan heel moeilijk voorstellen dat je echt ziek bent .

“Ze hebben 

totaal geen idee

 wat

jij en ik voor zware en pijnlijke dagen of zelfs 

maanden je achter de rug hebt. “

Maar mensen kunnen het ook niet begrijpen dat je door fibromyalgie zolang kunt uitvallen in je dagelijkse bezigheden.

Tenzij ze het met eigen ogen hebben gezien hoe het werkelijk eraan toe gaat dan pas krijg je bakken met begrip. 

Maar moeten wij onszelf op ons kwetsbaarst laten zien? Als we pijn hebben? Last hebben van krachtverlies? Of als we huilen van frustratie?

En dat laatste stukje gaat mij te ver want waarom moet wij iets bewijzen?

Maar wat doet onbegrip met ons?°

Het breekt ons hart in stukken! En dan is dat nog heel zacht uitgedrukt. 

Stel je eens voor:

Eindelijk voel je je wat beter en ben je blij dat je je normale routine weer  kunt gaan oppakken .

Je ziet er op je best uit en je bent so happy dat je jezelf weer wat beter voelt.
En dan wordt je als het ware beoordeelt op het feit dat je er ‘goed’ uit ziet. Vaak krijg je dan te maken met that’s right, Onbegrip!

Met afkeurende blikken en rare opmerkingen wordt je als het ware de grond ingestampt.

Soms krijg je  ook  nog eens on top off that te maken met sarcastische opmerkingen of wordt je genegeerd. (That happend to me.)
Alsof je voor de lol besluit om dagen of zelfs weken en in the worse cases zelfs maanden om thuis te blijven of om niet onder mensen te gaan.

Je wordt als het ware dubbel gestrafd omdat je ziek bent. (Zo voelt het wel.)

Kun je iets doen aan onbegrip? Ja en nee.

Nee, want je kunt in feite geen controle hebben over wat mensen denken.
En ja, omdat je aan de andere kant voor jezelf weer wel een besluit nemen om je er gewoon niets van meer van aan te trekken. 

Maar moet je eigenlijk er wel wat van aantrekken? 

En is het eigenlijk wel je energie waard?

In mijn volgende post zal ik er dieper op in gaan.

Hou mij Blog in de gaten voor meer Topics!°

In categorie Chronisch ziek zijn en Fibromyalgie kun je binnenkort meer artikelen vinden over het leven met een chronisch ziekte.

En ook onder het categorie:B#living#lifewithFibro vindt je binnenkort artikelen over hoe ik persoonlijk omga met mijn chronische ziekte.

Ben jij ook chronisch ziek?

Of ken je iemand die chronisch ziek is dan kun je hem of haar gerust deze onderwerpen laten lezen op mijn blog.

En hoe denk jij erover?

PicsArt_03-03-05.57.37

2 thoughts on “#Chronisch ziek zijn& Onbegrip

  1. Hey meid! Dankjewel 🙂

    Oefff.. Wat vervelend! Heel veel sterkte voor je nicht ❤ het sloopt je echt van binnen men heeft geen idee… 😦

    Thnx voor Sharing meid ik waardeer je reactie op dit artikel..echt waar!
    -XoXoX-
    Liefs,B.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

